isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Isa testar Valio PROfeel® vaniljkvarg

Kategori: Allmänt

Igår kom jag i kontakt med denna lilla skapelse i hyllan på ICA Kvantum. Trevligt tänkte jag eftersom kvarg är ett ytterst nyttigt mellanmål och mellanmål är något jag egentligen tycker är ganska jobbigt och obehändigt. Vad tusan ska man äta om man inte äter gluten och är trött på bananerna som blir bruna på typ 16 sekunder i väskan? Jag är egentligen medveten om att det finns en uppsjö av "fiffiga" alternativ men nej jag är inte typen som står och förbereder och plastar in dagen innan. Jag vill kunna köpa det och käka det on the go och fort skare gå som ni vet. 
Förutom att ingen plastsked följde med förpackningen tycker jag att den är i det behändigaste laget och formatet funkar helt klart finfint för mig. Men nu till innehållet. 
Såhär beskrivs produkten av Valio:
"Kvarg är en sorts färskost, som kan finnas i flera olika varianter. Konsistensen på Valio PROfeel® vaniljkvarg är lite mer fyllig är yoghurt, och den innehåller mer protein och något mindre fett. Fetthalten är endast 0,2 % och i varje portion finns 19 g protein". Vad man inte nämner är att den här lilla luringen även innehåller ungefär 8 sockerbitar och det är väl inget jag vanligtvis väljer att knapra på som mellanmål.
Om vi ska snacka smak var detta en blekfis i jämförelse med andra produkter. Det smakade faktiskt nästan bara kvarg och vaniljsmaken som utlovas måste ha sprungit iväg eller nåt för det här var uppriktigt sagt ganska trist.
 
Synd Valio. Förstår faktiskt inte varför man lanserar en hälsosam linje, som dessutom är laktosfri (borde vart badababing jackpot på den) för att i förbifarten glömma bort att det är sockret som gör oss feta. Sluta luras. Vill jag ha socker så köper jag en jävla bulle. 
Fastställer det faktum att lättkesella med Fun Light Jordgubb är minst fyra gånger godare än den här tröttgeggan och ger därmed Valio PROfeel® vaniljkvarg noll av fyra toasts.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se