isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Produktivitetstisdag

Kategori: Allmänt

 
Idag har jag hunnit tvätta tvätt motsvarande Magnus Samuelssons vikt, träna Bodycombat, skriva klart ett sista grupparbete i en av de kurser vi avslutar den här terminen, shoppat och haft både Oliver och mamma på besök. Till mamma hann jag dessutom laga en improviserad middag, och jag lovade mig själv att om det skulle gå vägen skulle jag dela med mig av recepte(n) här på bloggen. Trumpetfanfar till mig och lyft på tomteluvan för jädrans vad gott det blev, och det tyckte även mamma. Tror nästan till och med att mamma tyckte det var godare än vad jag tyckte men det kan ju också bero på snorjärsa och hosthampus som klamrat sig fast i svalget på mig.
Så håll i er för här kommer ett sjujädrans bjuda-mamma-på-middags-recept:
 
Teriyakilax med jordäckskockemos och limesås
 
Du behöver:
  • Två lagom stora laxfiléer (tinade eller färska)
  • Teriyakisås
  • Soja
  • Sesamfrön
  • Vitlök
  • 6 små jordärtskocker (ca)
  • Sambal Oelek
  • Olivolja
  • Lime (1 st)
  • Kesella (inte lätt helst)
  • Salt
  • Peppar
  • Haricotverts (hur fan stavas det)

Börja med att sätta på ugnen på 150 °C. Lägg laxen i en bunke och häll på Teriyakisås, sesamfrön, soja, sambal (snåla inte), salt och peppar. Pressa en vitlöksklyfta eller två om du inte ska hångla kvällen till ära. Mojsa in geggan i fisken och ställ undan bunken en stund. Sätt sedan på en kastrull med varmvatten och salt och börja skala jordärtskockerna i räserfart. Lägg dem i kastrullen och låt det koka upp. Direkt efter kan du förbereda lite haricotverts, lägg de i en annan kastrull och häll på vatten och salt ba. Ställ undan. Medan Jordärtskockerna kokar borde ugnen kommit igång. In med laxen för nu är det dags för limesås. Börja med att riv av skalet från ca halva limen, häll i en skål tillsammans med limesaften från samma lime, en burk kesella, en pressad vitlöksklyfta och salt och peppar. Smaka av och när du känner att det smakar lite surt och salt på samma gång, då är det perfekt. In med skålen i kylen sålänge och sätt på plattan till haricotvertsen (nu skiter jag i hur det stavas). Känn på jordärtskockerna och är de lika mjuka som perfekt kokt potatis, ja då är de klara. Fram med stavmixern och gå loss. Är du inte ägare av en sådan går det lika bra att mosa kockerna med en stor gaffel och lite våld. Salta och peppra och ha i moset i en fryspåse. Klipp hål på hörnet för att spritsa ut moset på tallriken. Kan bli en fröjd för ögat då (i mitt fall såg det mest ut som en klutt men det var för att jag hade bråttom). By the time borde laxen vara klar så ut med den, stäng av plattan till harikuvären av bara farten och ugnen med för den delen om du inte vill riskera en bastubadande nattsömn. Lägg upp allt fint på en trevlig tallrik och rita nåt fint med balsamicovinäger på sidan om. Jag ritade ett hjärta till mamma för att jag tycker så mycket om henne, och en stjärna till mig för min hjälteinsats i köket.
 
 
 
Glöggmarinerad mango med citronkesella
 
Du behöver:
  • Mango (1 st)
  • Citronkesella
  • Kanel
  • Russin
  • Strösocker
  • Glögg (alkoholfri går bra)
Skär mangon i lagom stora bitar. Lägg dem i en skål och häll över glögg, kanel och en lagom nypa socker och rör runt. Släng med en näve russin också om du gillar såna. Ställ in i kylen och låt dra minst en timme. Servera i några trevliga glas tillsammans med citronkesellan som förövrigt måste vara kvargens motsvarighet till telefonen i uppfinningsfenomen. Helt jäkla genialisk. 
 
 
Vi drack bubblish till men man kan såklart dricka julmust mjölk eller vatten till med. Ha så roligt ;)

 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se