isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Rädslor

Kategori: Allmänt

Igår när jag strax innan rusningstid satt i relativt folktom tunnelbanevagn hände det något märkligt. Plötsligt stannade tåget - mitt i en tunnel nånstans mellan Gamla Stan och T-centralen. Chaffisen harklade fram något i stil med "vi har drabbats av ett datahaveri, vi måste avaktivera tåget, det kommer släckas ner nu". Och vad är det för speciellt med det kanske ni tänker nu men för de som inte vet lider jag av cellskräck, dödsskräck och en kronisk oro. Jag tror att det beror på att jag föddes med kolik eller något men det är allt annat än najs, det är asfett fast på tvärtomspråket ungefär.

Jag är en sån där som är extremt rädd för döden, är det någon i min närhet som pratar om livets slut kan man tro att jag försvunnit till Jamaica med tidsmaskin eller något för jag vill helt enkelt inte höra. Däremot har jag inget emot att kyssa en spindel, slå mig, gå till tandläkarn eller ta en spruta, men döden kan jag inte stå ut med.

På senaste tiden har jag försiktigt börjat bekanta mig med begreppet livet, (ni vet att jag fyller 25 och måste börja bli vuxen) och insett att det är något man aldrig ska ta för givet.

Jag har även lyssnat på P1 morgon en del för att kunna hänga med i diverse intressanta nyhetsdiskussioner och där pratades det för någon vecka sedan om ökad terroristrisk, det gjorde inte min oroliga själ lugnare om man säger så.

Därav kan ni tänka er vad chauffören ställde till med i min kropp igår. Benen domnade bort. Huvudet började snurra och andetagen förändrades till nån slags typ av kippningsteknik. Bröstet spändes åt och jag började hyperventilera. Sen kom tankarna om livet, och döden. På grund av ett jävla datahaveri! Kan ni tänka er.

Sen slog det mig att för att lyckas besegra sina rädslor finns ingen annan utväg att möta dem. Se sanningen i vitögat som det så fint heter. Nu menar jag inte att jag borde dö för att komma över min dödsrädsla, men att hamna i situationer som dessa är kanske lite nyttigt ändå. Det är dags att bli vuxen nu Isa, skärpning och skämsluvan på för såhär kan man inte bete sig i vuxen ålder.

Så SL. Det där med datahaveri får ni gärna hålla på med lite oftare. Det kan hjälpa mig på traven.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se