isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Fredagsmys

Kategori: Allmänt

Har känt mig alldeles trasslig hela dagen, vet inte om det var kärringjäveln i mig imorse som har tagit ut sin frustration genom fysiska åkommor men jag känner mig helt vissen och både lam loj och lealös. Det är därför en himlans tur att jag är ledig ikväll, så att jag kunde ta mig hem och få tycka lite synd om mig själv och pyssla om mig själv lite mer än vanligt. Träning är det inte fråga om, man ska lyssna på kroppen - det kommer ni ihåg va, och idag är det lilla kroppens tur att vila. Det blir enbart fredagsmys med andra ord.

När jag är lite hängig är det enda jag är sugen på mormors grönsakssoppa, men eftersom att mormor inte är här idag gav jag mig på ett eget försök och jag tror tamejfan att soppkok sitter i generna för herre min gud vilken fantastisk soppa det blev. Är du sugen på att testa så gör det för det är busenkelt. Tänd julstjärnan, skruva upp julmusiken (alltid Christer Sjögren), ta på dig din finaste pyamas, plocka fram din längsta morot och häng med.

Du behöver:

  • Broccoli (fryst funkar skitbra)
  • Morötter (långa och smala är bäst det vet ni va)
  • Gul lök, ca 3-4 st
  • Grönsaksbuljong
  • Örtsalt
  • Timjan
  • Peppar
  • Matlagningsgrädde
  • En sällskapstomte
  • En flaska Gnarly Head
Koka upp vatten med buljongen i en stor kastrull. Ha i broccolin och morötterna. Koka upp. Hacka löken i lagom stora bitar, gråt en skvätt och fräs dem sedan gyllengula i en stekpanna. Lägg i löken i kastrullen och koka lite till. Krydda med timjan, salt och peppar. Stäng av plattan. Gå loss med stavmixern tills soppan är slät. Ha i en skvätt matlagningsgrädde och rör om. Smaka av och om det behövs, krydda igen. Sleva upp soppan, gnugga ner baken i soffan och stanna där tills du känner dig frisk igen.
 
Jag förklarar härmed trots att klockan bara är 17 fredagsmyset påbörjat, men jag ska erkänna att om jag känner mig själv rätt kommer jag att ha tröttnat vid sjusnåret. Då har jag förmodligen våldsgästat min killkompis soffa för att se XFactor eller nåt annat nördigt.
 
Ha en fin fredag. Puss på er.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se