isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Intervallpass

Kategori: Allmänt

Imorse stod löpbandsintervaller på schemat, och för första gången på länge kändes stegen plättlätta och flåset precis lagom. Nu ska jag inte säga att det inte var jobbigt, för det var det, men det är det som är det finurliga med mitt hemmalagade intervall pass - det blir vad man gör det till. Känner man att man orkar en vända till, ja då springer man en vända till tills man helt enkelt inte orkar mer. Och inte orkar mer för mig är när man måste tugga frukostgröten en andra gång för att den återvänt från de döda (magsäcken). Hur som, jag tänkte att jag bjuckar på receptet, för enligt mig är det fenomenalt.
Min 1: 6.5 km/h
Min 2: 7.0 km/h
Min 3: 7.5 km/h
Min 4: 8.5 km/h
Min 5: 10.0km/h
Min 6: 10.5 km/h
Min 7: 11.5 km/h
Min 8: 12.0 km/h
Min 9: 13.5 km/h
Min 10: 14.5 km/h

En intervall är alltså 10 min lång. Jag brukar köra 4 om jag har en dålig dag och 6 om jag har en bra. Idag var en superdag så jag körde 8.
Annars är ett hett tips om man vill jobba upp kondisen att börja försiktigt med 2 och sen trappa upp med 1 extra intervall varje vecka. 5 veckor senare lovar jag att du orkar 6 intervaller och då har du lärt dig springa en mil på en timme. På fem veckor alltså! Är det inte magiskt?

Bjuder på en sliskbild och ja, han där bakom på mig och suckade när jag fotade mig själv framför spegeln, men det bjuder jag också på.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se