isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Fettisdagen

Kategori: Allmänt

Idag är det fettisdagen, semmeltisdagen, fet-tisdagen eller vad man nu väljer att kalla det, men eftersom jag egentligen tycker semlor mest smakar torrt bröd och grädde och varken jag eller Oliver äter gluten så dissar vi fettisdagen och kör på Gino-tisdag istället. Gino är för de som inte vet en slags efterrätt som enbart består av kiwi, jordgubbar, banan och pressad lime med ungefär fyra kilo vit choklad på. Man kan tro att efterrätten är något slags italienskt eller kanske jugoslaviskt och lite exotiskt påfund men faktum är att Gino är lika svenskt som Ikea. Efterrätten som för övrigt är djävulskt god uppkom i ett kök i Årsta någonstans i början av 2000-talet. Uppfinnaren som även är en kort tjej som mest går klädd i träningstajts råkar ha magiska fingrar och allt hon rör vid blir till guld. Nä. Jag ljög. På Drottninggatan uppfanns desserten på restaurangen Gino år 1988. Ägaren gick sedan över och startade P/A & Co på Riddargatan och det är därför de idag är kända för sin Gino. Det är sant. Idag har jag iallafall försökt närma mig en Gino eftersom jag vet att det är Olivers favorit. Invigde min nya gula ugnsform också och jag tror faktiskt att hemligheten sitter i formen. Receptet behöver inte ens skrivas upp, det framgår i bilderna. Eller jo. Ugnen ska vara på 200 grader, och yes box, man får äta chokladen som blir över.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se