isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Måndagstips

Kategori: Allmänt

Här om dagen när jag satt och snackade allvar med min vän Emelie fick jag ett antal matnyttiga (ordagrant nu alltså) tips från henne. Emelie, som är en gormand av rang, berättade att oavsett vad klockan visar på kvällen när hon kommer hem så ställer hon sig och lagar en middag. "Men vaddå, då är ju klockan jättemycket när du ska äta middag" invände jag. "Spelar ingen roll" sa Emelie. Oftast när jag kommer hem är klockan runt åtta-nio på kvällen. Att ställa sig och spexa ihop en så kallad måltid finns liksom inte på min karta vid den tidpunkten. Oftast  laddar jag en skål havregrynsgröt och micrar och knaprar på några riskakor på sin höjd. Det händer även att jag landar i soffan med glassbunken i knät men det är inget jag pratar högt om.
Så som sagt, här om dagen var det ja, fick jag en liten lista av Emelie med tips på mat man kan förbereda och ha i kylen och bara plocka fram när det blir hungersnöd. Ett tips var kycklinglår. Marinera i soja och sweetchilisås och olja över natten i kylskåpet. Kasta in i ugnen på 225 grader en halvtimme på morgonen och sen är det klart. Eller jag ljög, man kan låta bli det där med kasta, om man inte har lust med ugnssanering efteråt det vill säga.
Sagt och gjort. Här sitter jag och kladdar med ett kycklinglår. Är sjukt nöjd och känner mig väldigt husmorslig. Och jag vet, bilden är äcklig men det är smaken som räknas, och när jag tänker efter brukar ful mat oftast vara god mat. Vem tycker egentligen att chokladmousse är vackert till exempel.
 
Förövrigt har jag tränat idag, och den värk som jag steg upp med imorse och fick Oliver att undra om jag hade svårt att hålla tätt i förmiddags är, ja, inte kvar helt enkelt. Dessutom kände jag mig lite småstark idag om man nu får känna så. Dags att öka med andra ord. God kväll på er.
 
 

Kommentarer

  • Emelie säger:

    Härligt Isa!! Vad stolt jag blir! Ska skriva en ordentlig lista till dig! Tar med den på lördag :) Tack för sist förresten! Fan va nice det såg ut på Nike Blast! Avis! <3

    Svar: ja men gärna tack :) ja nästa år får du följa med det var magiskt!!
    isasjosten.blogg.se

    2013-02-04 | 23:23:29

Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se