isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Efterfest

Kategori: Allmänt

För er som undrar hur man bär sig åt för att hålla sig vaken en hel natt utan varesig koffein eller knark ska jag berätta det nu, för det är plättlätt. Det är bara att knapra två järntabletter precis innan man ska sova. Gärna vid tvåsnåret när man kommer hem och egentligen är dödstrött. Inatt när jag kom hem från en åtta-timmars-inflyttnings-dags-slash-eftermiddags-fest som min kompis Dasha hade styrt (helt övermäktigt, förtjänar ett helt eget inlägg) kom jag på den briljanta idén att skölja ner en dubbeldos järntabletter med den obligatoriska hemkomstvattenflaskan. För er som aldrig tagit järntabletter kan jag berätta att det är ett projekt i sig. Det kräver sin planering eftersom att järntabletter är lite som att skrapa triss. I de allra flesta fallen nitar man, men någon gång vartannat år kan man ha åtminstone lite tur iallafall.
Jag har i och för sig vunnit en femhundring en gång. Men då fick jag lotten av en kollega som hade missförstått innebörden av det där med att ge bort en trisslott (i restaurangarnas värld gäller att om två personer lajar lite med samma person blir den som var sist på kulan skyldig den förste en trisslott för er som inte vet). Kollegan trodde alltså att det var ett sätt att säga att han ville laja och jag skrattade så jag dog, och skrattade ännu mer åt hans sprängröda kinder och att jag dessutom vann fem hundra spänn gjorde ju inte saken mindre rolig (sorry Emil, om du läser detta).
Herregud vad jag snurrade bort mig nu kände jag. Röd tråd var det. Hur som helst. Man kan med stor sannolikhet räkna med nit när vi snackar järntabletts-tur, och om jag planerar att vara hemma i ungefär tre timmar efter intagen järntablett brukar det vara lugnt (observera singular järntablett). När man klämmer i sig två tabletter då? Inte särskilt lugnt. Ni kan ju tänka er. Vi kan helt enkelt säga att jag hade en svängig jäkla eftergädda här hemma igår, eller idag eller vad det nu blir.
Att klockan är nio på en söndagsmorgon och jag har en kompis som är vaken stämmer ungefär lika bra som att killar kan föda barn. Så om någon av er läser det här och vill gå runt Årstaviken nu går det bra att ringa mig.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se