isasjosten.blogg.se

allt eller inget

halvvägs till kärr.. ursäkta menar kvinna

Kategori: Allmänt

Den 9:e februari fyller jag tjugofem. Vet inte varför siffran tjugofem känns så läbbig men blir kissnödig och panikslagen så fort jag påminns om att jag är halvvägs till femtio och i andras ögon borde betraktas som vuxen. Vuxen är allt annat än vad jag känner mig, för med min nivå på humor, köksskills, allmänvetande och praktisk problemlösning kan jag enkelt misstas för att vara nio. Att jag dessutom är två tennisbollar hög och ibland sover med en nallebjörn gör inte saken bättre. Jag har aldrig identifierat mig med ordet kvinna eftersom jag är allt annat än kvinnlig. Nej, jag är tjej, inget annat och tjej kommer jag även vara när jag är nittio. Eller tant-tjej om det låter bättre.
 
Så slog det mig, häromdan, framför spegeln. Jag har fått en rynka. Två till och med. Så började jag leta, och hittade inte fem, inte sex, utan kanske femton små rynkor, mitt där i ansiktet som jag möter var och varannan dag i spegeln. Hur i hela friden har jag kunnat missa detta? Har de funnits där hela tiden eller är det så att det dyker upp där strax innan man fyller kvinna, som en oskyldig botox-hint eller ett hemligt budskap som säger "nej nu är det dags för antirynk, det vet du va?" Jag ska inte sticka under stolen med att upptäckten var en smärre chock som jag har varit tvungen att bearbeta under ett par dagar.
 
Så kom jag på en sak igår. Jag har många tjejkompisar som är lite äldre än mig, och jag undrar om inte de här tjejerna till och med är ännu hetare nu än vad de var innan de fyllde tjugofem. Jag ser upp till dem allihop, för de känns mogna på ett sätt jag beundrar. Dessutom är de så snygga att det gör ont att titta på dem.  Plötsligt tänker jag att om jag ens kan bli hälften lika mogen och snygg som mina 25+ tjejkompisar, så längtar jag tamejfan efter att fylla tjugofem.
Föreställer mig hur jag vaknar där på lördagsmorgonen och går fram till spegeln och säger "tjena Isa, fan vad du har blivit kvinnlig", och därför välkomnar jag er, kära rynkor eller synvillor eller vad ni nu är, med öppna armar. Jag är redo för 25!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se