isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Middagstips

Kategori: Allmänt

Idag när jag var inne på ICA kom jag och tänka på en thairätt som jag åt i Thailand senast jag var där. Kommer inte ihåg vad den heter men jag kom ihåg att det var basilika, köttfärs och grönsaker och nån sorts currypasta antagligen som i alla thairätter, och även att det var ett galet drag i den. Stark mat är det bästa jag vet och det får gärna slå lågor ur munnen på mig när jag äter, så är ni känsliga ska ni nog sluta läsa men för er som gillar starkt kan denna rätt starkt rekommenderas!
 
Du behöver:
  • 500 g Nötfärs
  • Naturell yoghurt 3 %
  • Currypasta i valfri färg. Jag tog grön men tror gul och röd blir lika gott
  • Champinjoner
  • Sugarsnaps
  • Färsk sparris (om man vill jag tog det bara för att jag tycker det är så himla himla gott)
  • Broccoli
  • Paprik
  • Minimajs
  • Vattenkastanjer
  • Färsk basilika
  • Sambal Oelek
  • Vitlök
  • Chili
  • Salt och peppar
  • Ägg (valfritt)
Börja med att ta på ett förkläde och släng en handduk över axeln, för jag lovar, risken att det blir ett skvätt och stänk-partaj är ganska stor nämligen. Stek sen upp köttfärsen i en panna (såklart vad annars) med två pressade vitlöksklyftor. Ta fram en gryta och häll i grönsakerna (hackade givetvis). Pallar man inte ila runt på grönsaksavdelningen funkar det finfint med färdiga frysta wokgrönsaker med. När grönsakerna hettats upp, slå i lite yoghurt och så mycket currypasta som din och ditt sällskaps mun fixar. Här är smärtgränsen oändlig så jag hade i fyra rågade teskedar, men då ska ni veta att det vart eldsvåda även i min käft. En tesked sambal är nog ungefär lagom och när grytan börjat puttra så kan man späda ut såsen med lite vatten. Hacka basilikan och lägg ner i grytan tillsammans med köttfärsen när den är färdigstekt. I med lite finhackad chili också och  låt grytan stå och puttra på svag värme ett tag, ungefär 20 min blev lagom för mig. Låter man det stå för länge finns det risk att grönsakerna förlorar sin spänst och blir mjuka och mjukisar vill vi ju inte ha.
 
Ris brukar jag strunta i helt enkelt för att jag är så sjukt urusel på att få till det, men istället kan man steka ett ägg och lägga mitt på maträtten. Det gjorde de iallafall i Thailand och om man tycker att ägg är festligt så tja.. varför inte. Tog en bild på min skål med ägget men då såg man inte själva maträtten så lägger upp en av varje. Bon apetit!
 
 
 
 
 
Det här med matfoto är inte min grej riktigt, men jag lovar. Det VAR jättegott! Och såsen måste ha gömt sig någonstans för den var där när jag lagade den.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se