isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Cykeldags

Kategori: Allmänt

Så har Stockholms gator äntligen blivit cykelvänliga och jag tycker det är himla kul eftersom något av det bästa jag vet är att cykla. På en cykel, utomhus, som rör på sig, bör tilläggas för spinning är nog den värsta formen av gruppträning jag vet (Anna, lovar att följa med dig ändå). Förutom att cykling bortsett från gång är det mest miljövänliga transportalternativet vi har så är det även rätt bekvämt. Man passar sina egna tider, behöver aldrig vänta på någon buss, tvärbana eller tunnelbana som är kaputt eller inte kommer på grund av en anställd som är missnöjd över sin lön, och dessutom är det helt helt gratis. Bortsett från cykeln förstås.
Utöver detta är det ganska spännande att cykla runt i stan och se nya grejer och hitta nya genvägar, eller omvägar för den delen. Det tycker jag iallafall för är det något jag gillar är det att besöka platser jag aldrig sett förut. Nyfiken i en strut och det kanske är därför jag är en jäkel på Stockholms-spelet.
 
Har man inte en cykel rekommenderar jag er att kika in på Blocket, eftersom du kan räkna med att få behålla din cykel i ungefär tre veckor efter att du börjat använda den, om du skulle få för dig att parkera den någonstans. Om du redan har en cykel som skulle bli snodd rekommenderar jag även där att kika in på Blocket, för risken är ungefär lika stor att du hittar den igen och kan köpa tillbaka den. Känner du varken för att bli en Blocket-handlare eller råka ut för cykelstöld finns det givetvis fler alternativ. Antingen köper du en sproillans med sirener, spakar och muff eller pungdämpning och låter den stå hemma i hallen mellan turbovarven som utesluter stopp utan uppsikt, eller så hyr du en sån där Stads-cykel som vår fina innerstad är utrustad med. Dock kan du räkna med att få trampa jäkligt fort för hjulen på dessa är ungefär i samma size som en dessertassiett.
 
Själv har jag en citrongul stålhäst från 2000 ungefär. Sjukligt snabb och med "herr-ram" eftersom det var det man skulle ha när man var tretton bast och gled runt med de andra innerstadskidsen. Där gäller det att vara försiktig för även om vi kvinnor inte har pung gör det jävligt ont att få en stålram uppdunkad mellan bena. Hur tänkte man egentligen när man var tretton. Söndagsaktiviteten får bli kedjeoljning på Maria Prästgårdsgatan. Måste bara googla hur man gör först...
 
Och just det! Glöm för guds skull inte cykelhjälmen. De här snyggingarna hittar ni på Cedermans. Jag kommer definitivt köra på fiskehatts-varianten.
 
 
 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Känner mig smickrad att bli omnämnd i din blogg haha..När ska vi spinna?! :D

    2013-03-13 | 06:32:59

Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se