isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Jäkla svampar

Kategori: Allmänt

Igår pratade jag och min kompis Oliver om hur hungriga vi blir i tentaperioder. Vi kom fram till att det måste finnas något samband mellan den hjärnkapacitet som används och kroppens nivå av energiförbrukning. Om jag känner något fysikproffs eller vad man nu  är om man kan sånt, utan att veta om det så får han eller hon gärna förklara för mig hur det hänger ihop.

Hur som helst. När man är konstant hungrig är det ju bra att ha något ätbart nära tillhands, gärna så energirikt som möjligt men som kräver så lite energiåtgång som möjligt att stoppa i sig. Typ godis, men eftersom jag har efter den här veckan har tröttnat på alla sorter som finns hos både Karamellkungen och på Hemmakväll så tänkte jag om.

För er som inte vet så älskar jag äpplen, helst såna som det står Royal Gala på. Därför köpte jag på mig ett berg i förmiddags efter jag hade vart och tränat och tänkte att nu kan jag leva på äpplen tills åtminstone vid lunchtid på måndag då tentan är skriven. Trodde jag.

Tuggan på det första äpplet - som för övrigt såg overkligt vackert ut på utsidan - resulterade i ett rekordlångt spott bort mot diskhon och ett "fyfan". Jag vet inte vad det var som smakade så äckligt men det smakade inte äpple iallafall. Tänkte inte så mycket på det utan tog ett nytt bara, hade ju ändå köpt ungefär 48 stycken. Den här gången vart reaktionen något starkare. "Men vad fan" typ och tog ut den otuggade tuggan ur munnen och tittade på det. Skitbrunt och skitäckligt. Tog ett nytt äpple och delade det med kniv för att vara på den säkra sidan och näe. Samma jävla sak.

Besvikelsen var ett faktum. Lite samma som när man ser att pankisfyran på bussen är ledig och i samma stund inser att man efterföljs av en armé tanter med käpp, Schumachersnabba solglasögon och frottéhattar. Efter att ha delat ett fjärde äpple fick jag nog och googlade upp det här. Tydligen finns det sommaräpplen, höstäpplen och vinteräpplen, varav de sistnämnda måste förvaras och hanteras mycket försiktigt för att undvika skalskador, eller "Monilia", en SVAMPSJUKDOM som får äpplen att ruttna inifrån mycket snabbt och ger äpplet en läderartad konsistens. Jag har alltså käkat svampäpplen. Härmed går jag över till päron istället tills vintern är över och jag råder er. Köp inte äpplen nu.

Och när vi ändå är inne på svamp. Hur orättvist var det inte att Julien åkte ur Sveriges Mästerkock igår? Speciellt med tanke på att Portobellosvamp är en typ av Champinjon. Typiskt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se