isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Julmust vs Påskmust

Kategori: Allmänt

Dom som känner mig vet att jag har utvecklat någon form av ohälsosamt beroende av julmust, men än så länge har jag så pass mycket karaktär att jag lägger band på mig själv och slipper att samla på mig en halv årsförbruknings lager i garderoben. Det är nämligen ungefär två gånger om året som jag dricker julmust, och bara gud och jag själv vet att detta inte rör sig om några flaskor per period. Det är så många att jag inte ens kan räkna dom. Gissa om jag hoppade högt av lycka när jag för ett par veckor sprang in i en stor pall påskmust. När det finns att köpa får man dricka är min tumregel. Hur som helst. Eftersom jag nu helt plötsligt glidit in på ämnet påskmust när jag tjatat om julmust tänkte jag bringa klarhet i den ständigt återkommande frågan som lyder: Är det någon skillnad mellan julmust och påskmust?
 
Svaret är enkelt. Alla labb-Jannar kan sluta med sina mystiska påståenden om att ingredienserna skiljer sig åt. Goja säger jag. Däremot kan jag hålla med dem om att denna dryck inte smakar exakt detsamma i december månad som i april månad, av den logiska anledningen att drycken bryggs under hösten och släpps med juletikett på julen och påsketikett på påsken. Eftersom att julen föreligger påsken hinner inte julmusten lagras lika länge som påskmusten, därav kan julmusten upplevas som något mildare och med svagare maltkaraktär än påskmusten som fått stå sig ett tag och därför kunnat dra åt sig aromerna bättre.
Enkelt va? Nu vet vi det och kan sluta undra. Skål på er.
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se