isasjosten.blogg.se

allt eller inget

4-timmarslurre för den rastlöse...

Kategori: Isa tipsar

Om ni någon gång blir inlåsta i ett kök, har en krasslig mage som hindrar er från att gå utanför dörren eller helt enkelt bara känner för att stanna hemma ett par timmar ska jag ge er ett tips. Det kallas långkok och är förjävla gott, om man gillar kött det vill säga. Det är också superenkelt och bekvämt att tillaga fick jag erfara idag eftersom att grytan sköter sig själv. I och för sig skalar sig inte lökarna själva men det är väl ungefär den enda pulstoppen under själva proceduren, bortsett från själva ätandet som får hjärtat att vilja hoppa ur halsgropen för att det är så sjukt himla gott.
Inatt hittade jag massa kött i frysen - har ingen aning om vad det var men jag gissar på någon slags gris, så jag googlade upp receptet på "Pulled pork" som tydligen för närvarande har hamnat på matfantasternas innelista. Eftersom jag är världens bästa misshandlare (nej jag slåss inte, jag missar bara allt på inköpslistan när jag ska handla) så fick det bli ett hittepårecept baserat på det som fanns hemma bortsett från gul lök, för det var det enda jag kom ihåg när jag var i affären. Ta fram grytan och ta av tröjan, för nu blir det skvättfest.

Du behöver:
Griskött
Stor gryta
Passerade tomater
Gul lök
Köttbuljong
Timjan
Rosmarin
Paprikapulver
Spiskummin
Kanel
Salt & Peppar
Vatten

Gnid in köttet med alla kryddor. Snåla inte på kanelen, det var mitt hittepå och blev grytans magi. Bryn köttet och löken tills de fått lite färg, häll i passerade tomater, vatten och buljong. På med lock och låt det småputtra lääänge. Minst två timmar, jag lät det stå i nästan fyra. När du inte pallar vänta längre, skrapa köttet med en gaffel. Om det blir trådigt och delar sig av sig själv vet du att du är hemma. Låt grytan stå till sig medan du gör något annat, förslagsvis åker och kör en Bodycombat i Liljeholmen om det är söndag. Ät precis hur du vill, jag har snurrat in mig på wrapgrejen och äter tortillabröd till mest allt nuförtiden, inte bara för att det går fort utan även för att jag gillar att äta med händerna. Gör som jag för då blir magen glad. God natt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se