isasjosten.blogg.se

allt eller inget

Folk folk folk

Kategori: Allmänt

Ni som känner mig vet att jag för sex månader sen lämnade vuxendagisbranschen och slutade knega nattklubb, mycket för att jag förlorade för mycket sömn men även för att jag var så förbannat trött på alla de stora bebisar man var tvungen att lalla med varenda kväll. Att få bra betalt för att gulla med förvuxna småbarn och mata dem med spritflaskan kan väl inte vara så himla krävande tänker ni kanske men faktum är att jag hade föredragit att passa fjorton tvååringar ensam inklusive blöjbyten om jag hade tjänat samma pengar.
Men så igår var det dags att kliva in i baren igen tillsammans med min kompis Andreas på Anglais och satan vad roligt det var. Gästerna tog alla priser och på mindre än en timme hade jag fått frågan om vi tar Handelsbanken, om vi har rotfruktschips, fått beställning på en "Aprisol Spritz", en gin-mojito (som förövrigt kostade 126 spänn och lämnades kvar på baren för en öl för 65 spänn - det kan vara dyrt att vara envis), samt fått ett "EXCUSE ME CAN I ORDER YOU" frustat i fejan. För er som aldrig jobbat restaurang kanske detta låter som vilka frågor som helst, och jag har full förståelse att en människa som inte jobbar med drinkar inte har en aning om vad som är rätt eller fel, men låt mig förklara:

Att fråga om ett ställe tar Handelsbanken är ungefär samma sak som att fråga om det går bra att betala med en svensk hundralapp på NK, att fråga om ett ställe tar Diners eller Amex är däremot inte fullt lika konstigt eftersom att alla ställen faktiskt inte gör det.

Att fråga om en klubb serverar rotfruktschips är väl ungefär som att ta förgivet att man kan skulle kunna beställa entrecote medium rare på McDonalds, det finns inget som heter Aprisol Spritz, däremot finns det något som heter Aperol, vilket är en röd halvbitter spritsort som har blivit väldigt hajpad de senaste året. Att beställa mojito på gin. Alltså.. Jag skulle kanske inte peppra min havregrynsgröt med paprikapulver om vi säger så. "Excuse me can I order you", hmm ja trevligt kanske, eller just det. Det var en rysk dam storlek XXXL som frågade. Typiskt. Hur som helst fick jag mig en väldans massa goda skratt. Ikväll kör vi igen, och jag längtar nästan lite :)

Den här monologen, signerad en bargäst som jag gick samma utbildning som för sex år sedan och inte sett sedan dess, får avrunda inlägget och sammanfatta kvällen:

 

Vet att man inte får göra såhär egentligen, men struntar i det just nu

Kommentarer

  • David säger:

    haha, jag orkar inte med folk mer nu. Ses ikväll kanske ;)

    2013-05-18 | 15:04:25

Kommentera inlägget här:

isasjosten.blogg.se